Omega 3

Acizii grasi Omega 3 sunt considerati acizi grasi esentiali: Ei sunt absolut necesari pentru sanatatea umana insa corpul nu ii poate sintetiza in mod natural de aceea este nevoie ca ei sa fie obtinuti din alimentatie. Acizii grasi omega 3 pot fi gasiti in carnea de peste oceanic: somon, ton si halibut, in alte fructe de mare inclusiv alge si homari, unele plante dar si in uleiul de nuci.

Cunoscuti si ca acizi grasi polinesaturati, acizii grasi omega 3 joaca un rol extrem de important in buna functionare a creierului dar si in cresterea si dezvoltarea normala a organismului uman. De asemenea, ei au devenit cunoscuti si pentru faptul ca pot preveni aparitia bolilor de inima. In aceste conditii, Asociatia Americana a Inimii, recomanda consumul de peste (in special de pesti grasi cum ar fi macroul, heringul, sardinele, tonul si somonul) de cel putin doua ori pe saptamana.

Cercetarile au evidentiat faptul ca acizii grasi omega 3 reduc inflamatiile si pot ajuta la scaderea riscului de boli cronice precum cele de inima, cancerul sau artrita. Acizii grasi Omega 3 sunt foarte concentrati in zona creierului si par sa joace un rol important in functia cognitiva (memoria si performanta functionala a creierului) dar si in functia comportamentala. De fapt, copii care nu primest suficienti acizi omega 3 in timpul celor noua luni de gestatie sunt expusi riscului de a dezvolta mai tarziu probleme nervoase sau de vedere.

Simptomele deficientei de omega 3 sunt oboseala, memoria slaba, pielea uscata, problemele de inima, schimbarile comportamentale, depresia si slaba circulatie sangvina.

Este foarte important sa aveti un echilibru de acizi omega 3 si omega 6 (un alt acid gras esential) in dieta. Acizii grasi Omega 3 ajuta la reducerea inflamatiilor in timp ce cei mai mult acizi grasi omega 6 tind sa sustina inflamatiile.

In timp ce dieta unui american ajunge sa contina de la 14 pana la de 25 de ori mai multi acizi omega 6 decat omega 3, dieta populatiilor mediteraneene (spre exemplu) contine un echilibru mult mai adecvat intre acizii grasi esentiala omega 3 si 6. In aceste conditii, studiile au relevat faptul ca persoanele care urmeaza o dieta specific mediteraneana tind sa fie mult mai putin expuse riscului de aparitie a unor probleme cardiace. De remarcat si faptul ca dietele de tip mediteranean contin putina carne (bogata in acizi omega 6), dar contine foarte multe cereale integrale, fructe proaspete, legume, peste, ulei de masline, usturoi dar si cantitati moderate de vin.

Utilizari ale acizilor grasi Omega 3

Cele mai multe studii clinice au evidentiat utilitatea acizilor grasi Omega 3 in domeniul afectiunilor inimii dar ei pot fi utilizati si pentru:

Nivelurile ridicate de colesterol

Persoanele care urmeaza o dieta de tip Mediteranean, tind sa aiba un nivel ridicat de colesterol bun (HDL) care ajuta la promovarea unei inimi sanatoase. Spre exemplu, Eschimosii Inuiti care tind sa aiba nivele ridicate de acizi grasi omega 3 din consumul de peste gras, tind de asemenea sa aiba si un nivel crescut de colesterol HDL si un nivel scazut de triglicerite (grasime in sange). Cateva studii au aratat faptul ca suplimentele alimentare cu ulei de peste reduc nivelul trigliceridelor din sange. Nu in ultimul rand nucile (care sunt bogate in acizi alfa linoleici (LNA), un tip de acizi grasi omega 3 care ajuta la scaderea colesterolului si trigliceridelor din organism la persoanele cu niveluri foarte ridicate de colesterol

Tensiunea arteriala ridicata

Cateva studii clinice au sugerat faptul ca dietele cu suplimente alimentare cu ulei de peste bogate in acizi grasi esentiali omega 3 scad tensiunea arteriala la persoanele cu hipertensiune arteriala. O analiza efectuata asupra a 17 studii clinice desfasurate asupra eficientei suplimentelor alimentare cu ulei de peste a relevat faptul ca administrarea a cel putin 3 grame de ulei de peste pe zi poate reduce tensiunea arteriale la persoanele cu hipertensiune arteriala netratata.

Afectiunile inimii

Omega 3 concentratUna dintre cele mai bune metode de prevenire a bolilor de inima este consumul unor alimente cu foarte putine grasimi saturate dar cu foarte multe grasimi mono sau polisaturate (inclusiv acizi grasi omega 3). Dovezile clinice sugereaza ca acizi EPA si DHA, ambii din grupa omega 3 si ambii gasiti in uleiul de peste ajuta la reducerea factorilor de aparitie a bolilor de inima,respectiv inclusiv colesterolul si hipertensiunea.

Despre uleiul de peste se mai stie ca scade nivelul trigliceride si ca ajuta la scaderea riscurilor de deces, atac de cord, si aritmie la persoanele care deja au avut un atac de cord. De asemena uleiul de peste pare sa previna si sa trateze (intarirea arterelor) prin incetinirea dezvoltarii placilor si chaegurilor de sange ce pot bloca arterele.

Studiile dezvoltate pe un numar mare de persoane a evidentiat faptul ca acizii grasi de tipul omega 3 obtinuti in special din peste, ajuta la protejarea impotriva atacurilor cerebrale provocate de acumularile de placi si cheaguri de sange in arterele din zona creierului. Astfel, consumul de peste de cel putin doua ori pe saptamana poate reduce riscurile de atac cerebral cu mai bine de 50%. Totusi, doze mari de ulei de peste si acizi grasi omega 3 pot creste si riscul de sangerare. Oamenii care consuma mai mult de 3 grame de acizi grasi omega 3 pe zi sunt mai expusi riscului de atac hemoragic, un tip de atac cerebral potential fata in care arterele din creier sufera fisuri sau chiar rupturi

Diabetul

Persoanele care sufera de diabet au deseori nivele mari de trigliceride si nivele scazute de HDL. Acizii grasi de tip omega 3 din uleiul de peste pot ajuta la scaderea nivelului de trigliceride si apoproteine (markeri ai diabetului) si pot creste nivelul de HDL, asa ca consumul de alimente sau suplimente alimentare bogate in omega 3 pot ajuta persoanele suferinde de diabet.

Un alt tip de acid gras omega 3 insa, respectiv ALA, nu are acelasi efect ca acizii grasi din uleiul de peste, ALA fiind mai greu convertibil de catre organism.

Pe de alta parte, pentru unele persoane suferind de diabet de tip 2 exista chiar pericolul de crestere a nivelul de zahar din sange in cazul consumul de acizi omega 3.

Artrita reumatoida

Cele mai multe studii clinice cu privire la suplimentele alimentare cu acizi omega 3 s-au concentrat pe artrita reumatoida, o boala autoimuna care cauzeaza inflamarea articulatiilor. Un mic numar de studii au descoperit si ca uleiul de peste ajuta la reducerea simptomelor de artrita reumatoida, inclusiv a durerilor articulare si a amortelilor matinale.

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*